lördag 5 maj 2012

H&M Matte Top Coat

Äntligen kommer inlägget om H&M Matte Top Coat. Det är ett längre inlägg med en hel del bilder, enjoy!
Redan när jag stod i kassan på H&M och skulle betala för mina lack, bland annat det matta överlacket, började jag inse att detta överlack kanske skulle leverera den finish jag länge sökt. Hon i kassan sa att folk som hade köpt lacket tidigare hade kommit tillbaka och prisat överlack över dess effekt. Jag har aldrig gjort det och jag har heller inte hört om någon som gjort det - då måste det verkligen vara bra!


På bilderna nedan kom jag på mig själv bli frustrerad eftersom jag verkligen inte kunde se ljusreflektioner på lack, men insåg ju sedan att det var ju det som var tanken! Här insåg jag att det kanske faktiskt var så bra som hon i kassan sa.

MaxFactor Midnight Plum med och utan mattöverlacket
Jämförelse med Depends matta överlack (Depend till vänster, H&M till höger)

Då mina naglar hölls "gisslan" av min glittermanikyr tänkte jag att det var ett ypperligt tillfälle att se hur matt-överlacket blir över ett glitterlack. Helt klart en succé i mina ögon.

Jämförelse på hur glitter-lack blir med och utan matt överlack
Inte en ljusreflektion i sikte!


Här började jag dock misströsta H&M matta överlack. På naglarna ser ni H&M Metallic Petrol, och på långfingret utan det matta överlacket och på resten av naglarna med ett lager mattöverlack. Jag såg ingen större skillnad, men jag misstänkte det berodde på att det blåa lacket inte hade torkat ordentligt.



Här ser man dock den matta och ickematta effekten tydligare

Så, lacket testades en tredje gång för att vara på den säkra sidan. H&Ms mattlack blir, här över H&M Lady Luck, mer sammetsliknande och frostad till ytan. Vilket jag personligen tror har att göra med att Lady Luck för sig självt innehåller väldigt mycket skimmer och metallic. Sammetskänslan uppstod inte då överlacket testades tex på Metallic Petrol.


H&Ms matta överlack får helt klart godkänt! Och mer därtill. Jag har till och med funderat på om jag skulle skaffa mig ett backup. Så bra känns det. Men, min enda erfarenhet och enda jämförelse jag har är Depends matta överlack. Jämför jag de två så är H&Ms överlack såååå mycket bättre. Nu i efterhand skulle Depends överlack fått en 2a i betyg i stället för en 3a som jag gav det då.



Betyg: 4/5



3 kommentarer:

  1. Letade efter detta på mitt H&M i torsdags men de hade det inte. Det är en stor nackdel med H&M, de har inte samma sortiment i alla affärer verkar det som:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har också märkt det! Det är verkligen tråkigt, får hoppas det kommer till butiken snart. =/

      Radera
  2. Jag la lacken ovanpå en vinröd nagellack och det blev lite mattare men nagellacket glänser fortfarande det är inte direkt matt. Nagellacket är depend och utan någon glitter. Hur många lager borde man lägga och varför är den inte helmatt?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...